Wednesday, November 28, 2012

7 Teknik menggalakkan anak anda memberus gigi

Anak anda SUSAH memberus gigi?

Berulang kali anda telah PENAT menasihatinya?

Anda sudah berPUTUS ASA ??

Tunggu!! Bukan anda seorang sahaja yang mengalami masalah ini..





Mari, saya kongsikan 7 teknik menggalakkan anak anda memberus gigi dengan gembira!

1. Jadikan amalan memberus gigi bersama-sama dengannya
Ramai ibu bapa yang hanya menyuruh anak-anaknya memberus gigi, tetapi anak-anaknya tidak pernah melihat ibu bapa mereka sendiri memberus gigi. (kerana anda memberus gigi sendirian! :)  Ingat, anak-anak mudah mengikut sesuatu tabiat melalui model atau contoh perbuatan.


2. Belikan berus gigi yang disukainya
Bukan berus gigi percuma atau lebihan di rumah. (kalau dia sukakannya, tak mengapa) Ajak anak anda ke kedai dan biar dia memilih sendiri berus gigi yang disukainya. Dia akan berasa suatu kebebasan memilih, memupuk rasa kepunyaan terhadap barang tersebut, dan akan berasa bertanggungjawab untuk menggunakan barang tersebut.

3. Latih komitmen diri anak anda dengan berjumpa doktor gigi mengikut jadual
Apabila anak anda membuat sesuatu, dia mahukan sesuatu 'result' atau 'impak' kepada perbuatannya. Menepati jadual doktor gigi dapat membantu anak anda untuk komited dengan tabiat memberus gigi, kerana dia tahu, satu masa nanti dia perlu menunjukkan giginya yang cantik kepada doktor! :)

4. Tunjukkan gambar kanak-kanak lain yang rosak giginya
Semudah itu. Tidak perlu berleter, atau memarahinya jika dia enggan menurut nasihat anda. Kongsikan bersama anak anda gambar-gambar kanak-kanak lain yang gigi mereka telah rosak. Secara jujur, kongsi perasaan simpati anda, rasa sakit yang mungkin dialami oleh kanak-kanak tersebut. Tanya pula, pendapat anak anda.

5. Beritahu anak anda tak perlu memberus gigi, biarkan sahaja ia rosak
Reverse psychology. Daripada anda memberitahu galakan yang positif, anda tukar cara tersebut. Anak anda akan rasa tercabar untuk menurut perintah anda dan akhirnya, dia akan melakukan perkara yang sebaliknya!

6. Tangkap gambar dan senyum dengan menunjukkan gigi
Biasakan melatih anak anda menunjukkan betapa berharganya gigi dia. Kanak-kanak yang mempunyai gigi yang cantik akan dengan bangganya menunjukkan gigi mereka dengan pelbagai cara.

7.  Puji anak anda bahawa dia memiliki gigi yang lebih cantik lagi sekiranya dia rajin memberus gigi.
Anak anda sukakan pujian. Itu sudah tentu. Pandu anak anda bagaimana hendak mencapai perkara itu dengan lebih baik lagi.

More Tips & Tricks?
Visit me at http://www.facebook.com/fatimahzahrahanan

0 comments:

Post a Comment

 

tamansikecil Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting