Thursday, February 21, 2013

Tips cetus kreativiti bersama anak-anak di rumah :)




Tips cetus kreativiti bersama anak-anak di rumah :) 

yeay!!

1. Tanam rumput di halaman rumah. 

Jika dibandingkan dengan simen, anak-anak akan mempunyai lebih banyak idea untuk dilakukan di atas tanah dan rumput seperti bermain bola, memerhatikan ulat, mengorek tanah, meneroka persekitaran dengan deria-deria hebatnya atau sekadar berguling di atas rumput!

2. Cat dinding rumah dengan warna-warna terang yang mencetus inspirasi seperti warna kuning, merah, oren.

Warna sangat mempengaruhi emosi manusia. Cat dinding dengan warna tersebut di ruang rumah yang dikhususkan untuk anak anda bermain. Tidak perlu cat keseluruhan rumah ya..! :)

3. Perbanyakkan bahan bacaan yang mempunyai gambar.

Gambar adalah pencetus kreativiti yang paling kuat. Semak buku-buku bergambar yang ada di rumah. Minda manusia amat terpengaruh dengan gambar terutamanya kanak-kanak. Jika mereka melihat gambar 'hot balloon', mereka akan mula berfikir cara-cara untuk mengapungkan belon.

4. Gunakan kelebihan bahan-bahan kitar semula.

Bukan sahaja ia menjimatkan, tetapi sangat berguna! Simpan dan berikan kebebasan kepada anak-anak untuk menggunakan bahan-bahan terpakai seperti kotak, botol plastik atau botol kaca, dan lihat bagaimana kreativitinya mewarnai hidup anda. :)

5. Bela haiwan peliharaan.

Bela haiwan di rumah seperti kucing, arnab, hamster, kura-kura dan mana-mana haiwan yang anak anda minati. Tetapi, pastikan anak-anak anda tidak mempunyai alergi terhadap haiwan-haiwan tersebut. Jika anda baru berjjinak-jinak dalam memelihara haiwan, pilihlah haiwan yang mudah untuk dijaga terlebih dahulu.

Selamat mencuba! 

Penuh cinta
,
Fatimah Zahra'.

0 comments:

Post a Comment

 

tamansikecil Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting