Thursday, February 21, 2013

Tips memelihara haiwan kecil untuk anak-anak di rumah


Tips memelihara haiwan kecil untuk anak-anak di rumah

1. Pilih haiwan kecil yang jinak untuk anak-anak. Kebiasaannya, kanak-kanak akan mudah tertawan dengan binatang yang comel berbulu, aktif dan manja seperti kucing, arnab.

2. Kanak-kanak sukakan haiwan yang dapat mereka sentuh. Berikan mereka peluang untuk mengusap, membelai, dan melihat haiwan tersebut dengan dekat. Jangan terkejut jika anda memelihara ikan dan anak anda mencelupkan tangan dalam akuarium!

3. Perkara yang paling penting, pastikan anak anda tidak mempunyai sebarang penyakit atau alahan. Silalah berbincang dengan doktor anda terlebih dahulu mengenai hal ini.

4. Pilih haiwan kecil yang mudah untuk kanak-kanak kendali. Haiwan seperti hamster breed roborovski memang sangat comel, tetapi anda pasti tidak mahu susah hati sekiranya anak-anak anda bermain dan tertinggalkannya di mana-mana! :)



5. Kongsi dengan anak anda bagaimana cara-cara untuk menjinakkan haiwan. Cara mengusap haiwan tersebut, cara memegang dan menyokong haiwan tersebut dan taktik ‘mengorat’ haiwan! Sesetengah haiwan mempunyai tulang yang lembut dan mudah patah. Pesan pada anak-anak agar berhati-hati memegang haiwan.

Pesanan : Jangan terkejut sekiranya anak anda tiba-tiba menjadi seorang yang banyak bertanya, aktif, responsif, terlalu ingin tahu, peka, dan pemerhati yang cekap! 

Selamat mencuba,

Salam sayang,
Fatimah Zahra'.

0 comments:

Post a Comment

 

tamansikecil Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template and web hosting